Start din lønforhandling i god tid - påvirk din modpart

Synlighed - vis hvordan du er værdifuld

Når man forhandler sine egne vilkår tænker man ofte i sit eget ’værd’ men prøv at udvide det til at gøre det klart for dig selv og andre, hvordan du er værdifuld? Hvilke resultater opnår du, og hvad er effekten? Hvornår og hvordan gør du en forskel? Det handler om at yde en service til de, der skal give dig noget for din indsats; de skal vide hvad de får fra dig. Spørg din modpart, hvad der skal til for at du kan få det, du gerne vil have?

 

Hvorfor?: I forhandling har man behov for at udveksle noget, så hvis du skal have noget, har din modpart brug for at få noget til gengæld. I lønforhandling er det, modparten får, jo noget du leverer løbende, og derfor skal man gøre det så synligt som muligt i hverdagen. 

 

 

Åbenhed - fortæl om dine krav og ønsker

 

Når du ved, hvad der er vigtigt for dig at opnå eller ændre, så er det vigtigt at få det fortalt til din modpart så tidligt som muligt. Ligesom det er godt at gøre opmærksom på, hvilke resultater man opnår, så er det også vigtigt at tilføje noget om, hvad du forventer og ønsker dig til gengæld. 

 

Hvorfor?: Jo tidligere din modpart ved, hvad du ønsker dig, jo længere tid har de til at overveje om og hvordan du kan få det. Løbende påvirkning gør forhandlingen nemmere, fordi man kan tage snakken om hvis…så… i mindre bidder. Hvis man kombinerer at vise sine resultater, fortælle om sine ønsker og krav med gode idéer til, hvordan man kan få det man ønsker, så får forhandlingen de bedste vilkår.

 

Beskyttelse - tag brodden af et "nej" ved at starte i god tid

 

Når man har besluttet sig for at være ambitiøs og optimistisk i sit udspil, så skal modparten vide det. Send udspillet i en mail efter aftale, for så vil deres reaktion på dit udspil ikke være noget du skal overvære. Hvis du også løbende har forberedt modparten på, at dit udspil bliver ambitiøst, så ved de, at du mener det, og at det ikke ’bare’ er noget, de kan sige nej til. 

 

Hvorfor?: Det kan være hårdt at få et nej til et personligt krav, men i forhandling er der altid et nej i starten af processen. At finde løsninger kræver både tid og masser af gode idéer og alternativ tænkning, så det skal man arbejde på løbende, for at give sig selv og sin modpart mulighed for at finde en vej til en aftale.

Lobbyisme - brug hele dit netværk til at påvirke

Nogle gange kan det være svært at påvirke en modpart direkte, så derfor er det altid en god idé at plante sine idéer og ønsker så mange steder som muligt. Se på dit netværk og hvem der har indflydelse, og brug tid på at påvirke dem også. Vis hvordan du er værdifuld, fortæl om dine krav og ønsker og få hjælp til at ’flytte’ dem, der har nøglen til din aftale.


Hvorfor?: Det, der virker i forhandling er at gøre og sige ting, der flytter den anden part. Man påvirker hinanden med det man siger og gør, det man hører fra andre og den ’historie’ der fortælles. Det kan være svært at høre hvad andre siger i en forhandling, hvor man er langt fra hinanden, og derfor kan det være nemmere at høre budskabet gennem andre. Så man kan påvirke ’via tredjemand’ og i det hele taget står du stærkere, jo tydeligere du er omkring dine resultater og hvad du gerne vil have til gengæld.